Klantcase: hoe SolidQ een innovatief automotive bedrijf al 14 jaar ondersteunt in haar groei

Janssen Van Kouwen een prominente speler in de Nederlandse automotive markt. SolidQ verzorgt sinds 2010 het complete IT-beheer voor alle vestigingen van Van Kouwen. Sinds die tijd heeft het bedrijf een stormachtige groei doorgemaakt, met als hoogtepunt de fusie in 2018 tussen van Kouwen en Fred Janssen Autogroep, waarna het bedrijf Janssen Van Kouwen ontstond. Het bedrijf telt inmiddels 11 vestigingen en heeft meer dan 200 medewerkers.

In deze case vertellen we tegen welke IT-uitdagingen een modern en snelgroeiend automotive bedrijf als Janssen Van Kouwen aanloopt. Verder leggen we uit hoe SolidQ als solide IT-partner Janssen Van Kouwen helpt deze groei te realiseren.

✅ 11 vestigingen
✅ 230 gebruikers
✅ Klant sinds 2010

logo-2-janssen-van-kouwen.png

Sterke groei vraagt om gestructureerde IT

De uitdaging in de dienstverlening voor een bedrijf als Janssen Van Kouwen is op te delen in meerdere onderdelen. Ten eerste is het een sterk groeiend bedrijf. Regelmatig worden er nieuwe vestigingen geopend. Na de fusie in 2018 moesten zelfs 4 extra vestigingen worden toegevoegd en met elkaar samenwerken.

Alle applicaties en data worden centraal beheerd in de private cloud bij SolidQ. Daarnaast heeft iedere vestiging exact dezelfde IT setup. De combinatie van centrale opslag en standaardisatie zorgt ervoor dat extreem snel nieuwe locaties kunnen worden toegevoegd. Zo kreeg SolidQ het voor elkaar om in 2023 de nieuw verworven Peugeot vestigingen in Almere en Naarden binnen een maand net zo te laten werken als alle andere vestigingen van Janssen Van Kouwen.

Daarnaast wil je graag dat alle vestigingen met elkaar samenwerken. Een medewerker kan iedere vestiging van Janssen Van Kouwen binnenlopen en heeft overal exact dezelfde gebruikerservaring. Hij of zij kan op dezelfde manier inloggen en altijd bij alle applicaties. Zelfs de WIFI is gestandaardiseerd en werkt direct bij binnenkomst. 

Algemeen Directeur Michael Meijer van Janssen Van Kouwen zegt hier het volgende over:
“Voor een bedrijf dat veel overnames doet is eenduidigheid erg belangrijk. Daar hoort IT zeker bij. Het bevordert de samenwerking tussen vestigingen. Informatie kan makkelijker worden gedeeld en medewerkers kunnen werken waar ze het hardste nodig zijn.”

Janssen Van Kouwen neemt de volgende diensten af:

diensten-die-jansen-van-kouwen-afneemt.png

 

IT uitdagingen in de automotive branche

Naast de snelle groei brengt ook de automotive branche de nodige IT uitdagingen met zich mee. Vijf jaar geleden bestond de IT op de werkplaats vaak uit slechts één PC waarop bij wijze van spreken alleen de urenregistratie werd bijgehouden. Tegenwoordig is het eerste wat een monteur doet de (elektrische) auto verbinden met het internet om de auto uit te lezen.

In 2010 voerde van Kouwen alleen nog het merk Opel. Inmiddels kun je voor 10 verschillende automerken bij Janssen Van Kouwen terecht. Dit veelvoud aan merken zorgt er ook voor dat er een veelvoud aan applicaties is die de monteurs op de werkvloer altijd direct voorhanden willen hebben. 

Op de werkplaats wordt tegenwoordig dus continu met tablets en laptops gewerkt. Op deze apparaten staat per automerk aparte software. Het ene merk gebruikt een SaaS oplossing, terwijl een ander nog met een lokale applicatie moet worden aangeroepen. 

"Er is niet alleen veel meer IT in de werkplaats, maar we zijn er ook veel afhankelijker van geworden. Als het netwerk het niet doet, dan kunnen onze monteurs heel veel werkzaamheden niet uitvoeren. Daarom is IT voor Janssen Van Kouwen veel belangrijker geworden dan 10 jaar geleden", aldus Michael Meijer van Janssen Van Kouwen. 

SolidQ zorgt ervoor dat alle applicaties voor iedere monteur altijd beschikbaar zijn. Monteurs hebben de apparatuur die past bij de werkzaamheden die ze doen. Dit alles draait op een stabiel netwerk en op een private cloud omgeving van SolidQ. 

Michael Meijer vervolgt: "Samenwerken met één professionele IT-partner heeft nog een voordeel. Mocht er onverhoopt iets niet werken, dan weten de medewerkers van Janssen Van Kouwen direct bij wie ze moeten zijn: bel SolidQ en je wordt geholpen!"

 Digitale veiligheid

Digitale veiligheid is de laatste jaren een steeds belangrijker thema geworden. SolidQ verzorgt de digitale beveiliging van de IT-infrastructuur van Janssen Van Kouwen, bijvoorbeeld met firewalls en antivirussoftware. In de praktijk blijkt echter dat het gedrag van medewerkers vaak de zwakste schakel is als het om cyber security gaat. Als medewerkers zwakke wachtwoorden gebruiken, of door onwetendheid ransomware downloaden, dan hebben hackers alsnog vrij spel. Er zijn de laatste jaren nogal wat medewerkers bij gekomen, dus dit vormde een extra uitdaging.

Als oplossing heeft SolidQ ook veel technische beheersmaatregelen genomen. Zo proberen we met technische oplossingen te voorkomen dat medewerkers dingen doen die de IT-beveiliging in gevaar brengen. Voorbeelden van deze beheersmaatregelen zijn het afdwingen van MFA (niet alleen inloggen met een wachtwoord, maar ook een dubbelcheck van je identiteit op een ander device), of bijvoorbeeld door het installeren van een safelink-check, die controleert of websites achter links die bezocht worden wel veilig zijn. Zo maak je het hackers een stuk moeilijker en zorgt SolidQ ervoor dat alle ruim 230 medewerkers van Janssen Van Kouwen zo veilig mogelijk kunnen werken.


Hopelijk geeft deze case een goed beeld wat full service IT beheer voor een groot automotive bedrijf als Janssen Van Kouwen inhoudt. We zijn als SolidQ erg trots op deze langdurige samenwerking.  

 logo-janssen-van-kouwen.png

 


Terug naar het overzicht