0297 - 38 52 55
0297 - 38 52 55
info@solidq.nl


De AVG in tien stappen

12 januari 2018

De AVG in tien stappen: ben je er klaar voor?
Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zover: de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming gaat dan in. Op 28 mei, om precies te zijn. Vraag ons niet waarom precies op die datum, daar is vast een hele goede reden voor. Het is een maandag. Nu vraag je je natuurlijk af of en wat je ermee moet. Heel goed. De AVG raakt namelijk bijna alle bedrijven, ook in het mkb. Vandaar dat we een serie van tien aandachtspunten voor je hebben samengesteld.

Wat is de AVG
Laten we bij het begin beginnen. Op dit moment hebben we de wet Bescherming Persoonsgegevens. Dit is een Nederlandse wet die beschrijft hoe en onder welke voorwaarden je privacygevoelige informatie mag opslaan en verwerken. Datalekken en alle boetes die daarbij horen vallen daar ook onder. De AVG, internationaal bekend als de GDPR (General Data Protection Regulation), is de EU opvolger hiervan. Het regelt de opslag van privacygevoelige informatie maar gaat veel verder dan de huidige WBP. Vandaar deze serie blogs. Daarmee kun je precies lezen of je actie moet ondernemen. Kom je er niet uit? De koffie staat altijd klaar!

Stap 1: Bewustwording
Dat je deze blog aan het lezen bent is al een goed begin. Ga eens na: wie heeft er binnen jouw bedrijf iets te zeggen over data en de opslag ervan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klantgegevens. Data over contracten met leveranciers. Maar ook, als je medewerkers in dienst hebt, arbeidscontracten en de verplichte documenten die je daarvoor moet opslaan. Zoals een kopie van het ID-bewijs van jouw medewerkers.

De AVG gaat een stuk verder dan we nu gewend zijn. Waar je nu bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven per e-mail moet kunnen aantonen dat iemand zich vrijwillig inschreef, straks ben je verplicht om een dubbele opt-in uit te voeren. Lijstje telefoonnummers kopen en een rondje cold calling doen? Mag eigenlijk niet meer. Het initiatief moet bij de (potentiële) klant liggen.

Ga dus goed na wie waar en voor welk doel data opslaat. Roep de beleidsmakers bij elkaar en praat hierover. Niet voldoen aan de nieuwe privacywetgeving kan je namelijk erg duur komen te staan. Vier procent van je totale omzet met een maximum van 20 miljoen euro. Laat het dus niet zover komen.

Op naar stap 2
In de volgende blog gaan we het hebben over de rechten van de (potentiële) klanten in de nieuwe AVG. Stay tuned!


Bel: 0297 - 38 52 55
Of laat ons contact met u opnemen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist